Pop-prosusenten med sans for det rare - PLNTY | kulturmagasinet

Pop-prosusenten med sans for det rare

Først laget den norske hit-produsenten Coucheron russemusikk, deretter musikk som ble nominert til Grammy. Hans nye singel Warrior (feat. Tilla) er ute nå, og vi spør hva som må til for å lage en gøyal pop-låt.

Hør Coucheron gi et innblikk i hvordan han bruker flere morsomme lyder for å lage én lyd, hvordan han jobber som produsent, eller hvordan det å sample andre artister rett og slett blir for slitsomt i 2019.

Stedet Coucheron sier at han foretrekker å tilbringe mesteparten av tiden sin er i studioet sitt, som ligger på kulturlaben Tanken i Sandvika. Foto:Peter Berg

Savner rare ting i musikken

– Hvis det er en ting jeg savner i dagens popmusikk, så er det rare ting. Når jeg hører noe rart i en sang, så tenker jeg med en gang «å fy fader, det var fett!» Skjer det ikke noe rart eller gøy i det hele tatt, mister jeg fort interessen.

– Hvis det er en ting jeg savner i dagens popmusikk, så er det rare ting.

Produsenten mener at noe som vekker en reaksjon, noe rart, ofte går igjen i de hitene som får lov å dominere radiobølgene. Han kommer med eksempelet Wiggle av Jason Derulo og Snoop Dogg, som har et ganske sært fløyteriff midt i refrenget.

– I senere tid har jeg også blitt flinkere i å ta meg selv når jeg lager noe uten en sånn ingrediens. Det må føles som at man utfordrer pop på en eller annen måte.

Coucheron er hyppig bruker av både analoge synther som Prophet 6, så vel som digitale synther. Det viktigste er at man blir inspirert av det, sier han. Foto: Peter Berg.

Fra russemusikk til grammynominerte Kehlani

– Jeg har alt å takke russemusikken for. Jeg hadde ikke vært der jeg er i dag uten den. I stedet for å jobbe i kassa ved siden av videregående, kunne jeg sitte hjemme og kose meg med musikk og tjene penger på det.

Outrageous, en russelåt Coucheron laget på bestilling i 2010, viste seg å være billetten til mainstream-musikkbransjen for produsenten. Den sprelske partylåten fanget interessen til amerikanske Big Beat Records, som senere gav ham muligheten til å produsere sangen Alive for Kehlani.

Alive havnet på Kehlani sin mixtape You Should Be Here, som ble nominert til grammy for «Best urban contemporary album» i 2015.

Close